zondag 24 februari 2013

STADSKLASSEN 2013

Beste lezers,

Heel tevreden kunnen we trugblikken op supergeslaagde stadsklassen. Enkele leerlingen schreven reeds tijdend de klassen over hetgeen we hebben mogen ontdekken. De derde dag ontbrak nog en die heb ik er zelf maar bijgeschreven.
Al de foto's kun je ook hieronder bekijken.
Veel lees-en kijkplezier,

Meester Kris (trots op zijn klas)

DAG 1

8.30
Bagage ingeladen in de bus. Mama's en papa's uitgezwaaid aan de poort.
We zijn vertrokken naar Gent. Toen kwamen we in de' Drake ', de jeugdherberg.
We hebben onze bagage daar achter gelaten en zijn te voet vertrokken naar het STAM :stadsmuseum van Gent.

10.15
Toen we aankwamen in een zaal moesten we speciale schoentjes aantrekken, want de vloer was van glas met de plattegrond van Gent op.
We zijn dan door een tijd machine gelopen waar we van het nieuwe deel van het STAM naar het oude deel gingen.
We hebben veel over de nonnen geleerd en er was zelf een quiz. We kregen een bordje waar op stond waar of niet waar.

Je moest het dan in de lucht steken wat je dacht wat het was.
Op het einde gingen we naar een technisch gedeelte waar je filmpjes kon bekijken over het oude Gent.
Daarna hebben we onze boterhammetjes opgegeten.
En dat was allemaal suuuuuuuuuuper leuk!!!!!!!!!

Na het middageten kregen we een rondleiding in de stad. We brachten een bezoek aan de St.- Baafskathedraal. In de kelder was er een oud gedeelte van de kerk. Hier was het ook lekker warm want in de winter houden ze hier de viering. Boven zagen we verschillende kappeletjes en ook een kopie van het Lam Gods. De gids toonde ons ook veel verschillende gebouwen en kerken. We eindigden in het Gravensteen. In de stallen moesten we op zoek naar de schat. Manu en Jeroen vonden elk een kistje vol met lekkere gouden munten.

Met de tram gingen we naar een moskee. Een mevrouw gaf in de moskee uitleg over de 5 zuilen van de Islam.
Daarna gingen we op stap naar een huis waar we warme muntthee kregen en onze handen mochten beschilderen met henna. Terug met de tram gingen we naar een Turks restaurant en daar hebben we dan Turkse pizza gegeten. Na een hele dag buiten, mochten we eindelijk onze kamers zien en alles klaar maken. Nu was het tijd voor de blog, een spelletje of het lezen van een boek.

DAG 2

Beste lezers,
In de voormiddag zijn we naar het gerechtsgebouw geweest.
We kregen een rondleiding van een advocaat.
Hij toonde ons hoe een rechtszaak er aan toe gaat.
In de politierechtbank mochten we de rechter vragen stellen
en onze klas had twee zaken mogen bekijken:’’
één over iemand die door het rood reed en één over iemand die te snel reed.
In de middag zijn we in de ‘draeke’ (onze herberg) soep gaan eten met een broodje en groentjes.

Na de middag zijn we met een gids naar het graffiti straatje geweest.
En we hebben daar mooie en grappige tekeningen gezien.
Onze opdracht was: een duif en een skateboard zoeken in graffiti.
We mochten uiteindelijk zelf een proberen om met graffiti te spuiten.
En al onze ‘takes’ (korte handtekening in een lijn )waren samen een mooi resultaat.
We hebben na een ijskoude wind en een klein beetje sneeuw een lekkere appel en een drankje gekregen van onze lieve zotte juf en meester.

Kanovaren,

Er stonden twee blauwe kano’s op ons te wachten aan de Leie.
We trokken reddingsvesten aan en kregen een peddel.
De boot voerde tot aan het rabot.
Ons groepje had geluk want onze gids gaf heel veel uitleg en leerde ons een leuk Gents liedje.

’s Avonds hebben we een vegetarische warme maaltijd gehad. Een lekkere groenteschotel met rijst en tofu. Als toetje kregen we een waterijsje.
Na het avondeten hebben we nog wat geoefend aan onze musical en we kregen nog een drankje getrakteerd.

We zijn al heel moe en gaan dadelijk naar bedje toe, maar we hopen dat morgen nog een laatste toffe dag wordt.

Gegroet,
De mannen en vrouwen van 5 en 6 Wilenburg.

DAG 3

Na alweer een lekker ontbijt ( deze keer met hagelslag !) namen we de tram richting het REC. We waren verrast toen we in een radiostudio terecht kwamen. De klas werd in groepjes verdeeld . Elk groepje mocht een stukje van een radiouitzending voorbereiden en dan werd in de studio ons radioprogramma opgenomen. Dit kun je later herbeluisteren op deze blog.
Dit was voor iedereen echt de eerste keer in zo'n radiostudio.

's Middags aten we een broodje in het studentenrestaurant. We kregen er ook een lekkere tomatensoep bij.
We waren al best moe na twee lange dagen, maar in de namiddag stond nog een laatste activiteit op het programma. We kregen nog een rondleiding in het museum voor schone kunsten ( het MSK)
Karen vertelde ons over het museum en vooral over de beveiliging. Ook konden we zien hoe het Lam Gods werd gerestaureerd. Het was heel boeiend om dat allemaal te zien. Na de rondleiding mochten we zelf aan de slag. We waren zelf boeven en mochten nadenken over wat we zelf zouden willen naar huis meenemen uit Gent.

Ten slotte namen we de tram terug richting Korenmarkt. De tram zat nokvol, maar we konden er nog net bij. Aan het Gravensteen trakteerde de meester ons nog op een lekkere wafel en van juf Marleen kregen we een cuberdon.
Aan de jeugdherberg stond de bus al klaar. Sylvain stond ons op te wachten en dan konden we moe maar tevreden terugkeren naar onze familie.
Een driedaagse om nooit meer te vergeten.

Gegroet!

klik hier voor alle foto's